fredag 7. juni 2013

Cakepops #2

Vel på 3 forsøk har jeg da funnet en oppskrift på cakepops som jeg er veldig godt fornøyd. Men skal jo være ærlig å si at jeg kanskje kommer til å prøve med egen kake også en gang. Har to forskjellige oppskrifter fra mamma som kan være gode å bruke også, men vi får se.
Her er iallefall oppskriften/fremgangsmåten på den beste Cakepopsen jeg har laget så langt.

Jeg brukte i disse Toro sin Langpanne sjokoladekake:
Når den var ferdigstekt lar den stå på rist til den er helt kald.

Sjokoladekrem;
200 gram kokesjokolade, som smeltes i litt kaffe.
225 gram melis.
100 gram smør.
1 egg.

Ha melisen, smøret og egget i en bolle og bland godt med en håndmikser / foodprocessor.
Tilsett så den smelta sjokoladen og blande alt sammen.

Nå når kaken er helt kald, smuldrer du opp hele kaken og blander alt med kremen. Rør dette godt sammen slike at du får en masse.

Form ca 50-60 små kuler av massen (avhengig av hvor store du ønsker de). Sett kulene på ett stekebrett og sett de i kjøleskap så de stivner. Ca 15 minutter.

Smelt kokesjokolade/melesjokolade (jeg brukte ca 300 gram sjokolade til mine kaker) og dypp ca. 1 cm. av pinnen i litt smeltet sjokolade og stikk den 2/3 inn i kaken. Dette er viktig at du gjør, hvis ikke vil kaken skli av pinnen! Sett så disse kaldt igjen.
Pinner kan du få kjøpt hos Tilbords sånn som foreksempel disse her.

Nå skal hele kulen glaseres. Dypp kulene ned i bollen med smeltet sjokolade slik at du får dekket hele kulen. Ikke rør kaken for mye rundt, da risikerer du at den faller av pinnen. Rist litt på pinnen og drei den rundt noen ganger i luften slik at sjokoladen ikke blir for rennende. 
 Pynt cakepops med kakestrøssel, sølvkuler eller annen pynt du selv ønsker før glasuren har stivnet helt.

 Sett kakene i foreksempel oasis som du får kjøpt hos en blomsterbutikk og sett alt kaldt slik at glasuren får stivnet godt før servering.
 Nå kan du servere de sånn som de er eller sette de i små former, foreksempel disse fra Tilbords. Og da er det bare å kose seg med disse søte små sjokoladekakene / cakepopsen!!

Siden mamma har arbeidshelg denne helgen, har hun fått med seg en boks full av cakepops som de på jobben hennes kan kose seg med. :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar