tirsdag 4. juni 2013

Bursdagsgave

Lillesøster fyller år 24 juni og hun har lenge ønsket seg en Mariusgenser. Og det måtte jo bare la seg gjøre. Så da var det bare å sette igang, men på grunn av at jeg bestandig har tendens til å holde på med flere prosjekter samtidig, ble egentlig genseren ett lengre prosjekt en hva jeg hadde tenkt. Men så ble det til at jeg ble sittende i en godstol for en stund på grunn av operasjon på beinet. Og da fikk jeg fart i genseren igjen.
Genseren ble strikket i garnet Smart fra Sandnes (strikkefasthet 22 masker på 10 cm. på pinne 3,5) og fargene ble orginalfargene blå, rød og hvit. 
Gry ønsket seg en genser med vrangbord helt opp til under brystene for å få litt fasong på den og så ønsket hun seg rundfelling. Jeg fant ingen oppskrift som hadde begge disse elementene, men det ordnet seg allikevel da jeg satte sammen to oppskrifter.
Jeg fant begge oppskriftene som jeg brukte i dette bladet Sandnes garn, Tema 15 Klassikere;
Jeg tok vrangborden på fram- og bakstykke fra oppskrift nr. 1 i størrelse M/L og armer og rundfelling fra oppskrift nr. 11 i størrelse M. Dette gikk veldig greit på grunn av at maskeantallet stemte overens med disse to oppskriftene.
Bursdagsbarnet ble veldig fornøyd meg genseren selv og her ser dere det endelige resultatet;
For å få halsen til å ligge fines mulig er det lurt å gå ned en halv eller hel pinnestørrelse når du kommer til vrangborden på halsen. Jeg har selv strikket denne på halsen på pinne 3 og ble veldig godt fornøyd med den.

2 kommentarer:

  1. Så heldig lillesøster du har :)
    Sikker på at den kommer til å falle i smak, kjempefin genser :)

    SvarSlett
  2. :-) Takk Lithe, ja genseren falt veldig godt i smak hos ho. :-)

    SvarSlett